I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, January 30, 2012

~*! kau sahabat/ kau teman/ kau rakan/ kau juga penghibur ku ~*! ^^

assalamualaikum w.b.t .! today eh2 speaking plak! hr ni cik cumel ni nak cte ttg sahabt/kwn/rkn n lain2 laahh yg berkaitan phubgan kita dgn seorg tman..! =) ENJOYZ MY ENTRY K!! @@

ini adelah kwnku! kwn baik pd ak..! ak syg dowg..! =) ^_^





hye! 


salam sejahtera u 0ls..! h0h0h0....
hr ni cik comel nk cte pasl kwn shbt dan mcm2 la glraan yg leh kita gna.. .
ermm ade ke orang yg ddk sowg2 dalam dunia ni ea. actually, mgkin ade yg ske keseorangan but sumtime kita ttp perlu kan seseowg kwn kan..! 
kalau sebut je pasal kawan ni mesti orang akan ingat kawan ni or shbt adalah teman pengubat hati yg luka, sama2 masa sush dan senang, senang cakap sentiasa ada di belakang walau apa pun berlaku dia owang yg hampir dgn kita dan adakalanya menjadi pendengar setia apabila kita berada dalam kesedihan..! 
pada pendapat cik la kan....kawan dengan sahabat ni mcm ade perbezaan sikit la.. ermm x taw la betol ke tidak teor ciki comel ni kan...! kawan ni leh kita kategorikan byk jenis, ade kawan biasa2, dan kawan rapat.. errrr ade kwan musuh ke? kawan jadi musuh mungkin ada kan..! xpe nanti kowang share k.. sama2 kita story... biasalah manusia mana ade perfect... no person come perfectionist... 


okey! kwan biasa ni kita labelkan or kita beri maksud macm kawan sekadar tempt berborak2, senyum, bertegur sapa bila selisih jalan, mgkin bleh jd member kelas yang tidk brapa kamcing (hehe lama x guna perkataan kamcing..maksudnya rapat!) member group discussion ke..! haaa lbh kurang mcm 2 la mksud member biasa2..!


then, kalo kwan yg rapat lak, kita akan memahami dia, dia akan memahami kita, masalah dia adalah masalah kita, kedukaan dan kekecewaan yg dialami dikongsi bersama, susah dan senang semtiasa bersama-sama, bantu mebantu nsihat-menasiht...! haa...nmpak x bezanya..! erm mcm cik chumel! cik pom ade member kamcing dgn memebr biasa..! mcm pic kt atas 2... haaa.. dowg 2 memebr cik ! lama da kwan dgn dowg..! sejak time sekolah smpai la skunk da tua2 da ase...hehee.. kite owg ni satu sekolah.. xsatu kelas pon...umah pom xde la dkt sgt, tp alhamdulillah cik sayg la korang2 ......!! 

















Sunday, January 29, 2012

!~wanita solehah wanita bidadari~! (^_^)





bissmilahirahmannirahim!assalamualaikum sahabat sekalian...=) sihat? bergembira? bersedih?panjatkan kesyukuran dan lafazkan Alhamdulillah kepada pencipta kita !kerana segala-galanya adalah kehendak dari-Nya..


"Man jadda wa jada" (Barang siapa yg bersungguh-sungguh pasti akan mendapatkannya.)



siapa yang tak nk jd wanita solehah? selagi teguh iman di dada, islam itu bersinar di hati x ada sebab kenapa wanita itu xnak mendekatkan diri dengan Islam..! Allahuakbar....sucinya Islam... sesungguhnya wanita itu sangat-sangat besar darjatnya..! tetapi wanita yang bagaimana? ayuh rakan2 ku.. saya ingin kongsikan info ini..! sebelum itu saya ambil info dr seseorang hamba Allah.. =) jika ada sebarang komen, tinggalkan la di ruangan komen or shoutbox saya ok..! mari2 kita belajar sama2...!
  • Taat dan patuh kepada Allah yaitu melebihi kecintaan terhdp Allah dan Rasul-Nya serta berjihad melebihi keduniaan. 
  • Menutupi keseluruhan aurat dan tdk berhias berlebihan untuk mempamerkan kecantikan, melainkan dlm rangka ketaatan berdasarkan Al-Qur'an dan Al-Hadits jg pendapat para ulama, dan Hukum Islam yg menetapkan bahwa pakaian wanita muslimah haruslah memenuhi Syarat-Syarat berikut : 
** Pakaian itu menutupi keseluruhan aurat, kecuali apa yg tlah ditetapkan dlm Islam.
** Tidak terlalu tipis, sehingga tampak berbayang tubuh badan dari luar.
** Tidak terlalu ketat dan sempit.
** Warna pakaian itu suram dan gelap sehingga lelaki tdk bernafsu melihatnya.
** Tidak menyerupai pakaian lelaki atau wanita kafir.
** Pakaian itu bukan untuk bermegah-megah.
Demikianlah betapa tertibnya peraturan Islam tentang pemeliharaan aurat yg mana bila diabaikan akan mengundang berbagai fitnah pada diri wanita itu sendiri.

  • Tidak berhias dan bertingkah laku seperti wanita jahiliyah. 
  • Tidak keluar Sendirian (tanpa tujuan munasabah) dan tdk pula bersama lelaki mana pun kecuali ditemani mahramnya. 
Rasulullah pernah bersabda yg artinya :"Sesungguhnya tlh diizinkan Allah bagimu (wanita) keluar untuk suatu keperluan yg dibenarkan olah syara' " ~ HR. Bukhari ~

Selalu membantu sesama Islam dlm perkara kebenaran,kebajikan dan taqwa.
  • Berbuat baik kepada Ibu Bapak, 

Firman Allah Ta'ala yg artinya : "Dan Kami perintahkan(berbuat baik) kpd kedua Ibu Bapaknya,Ibunya tlh mengandungkannya dlm keadaan yg lemah dan bertambah-tambah dan menyusukannya dlm waktu 2 tahun,bersyukurlah kepada-Ku dan kedua Ibu Bapak kamu,hanya kepada-Ku lah tempat kembali" (QS. LuQman : 14 )

  • Sentiasa berinfaq baik dlm keadaan susah maupun dlm keadaan senang. 

Sabda baginda Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasalam yg artinya : "Wahai sekalian wanita,bersedakahlah kamu dan perbanyakkanlah mohon ampun krena Aku tahu kebanyakan daripada kamu adlh penghuni neraka" ~ HR. Muslim ~

  • Tidak berdua-duaan dgn lelaki asing. 

Sabda baginda Rasulullah Shallallahu 'Aliahi Wasalam yg artinya : "Jangan sesekali berdua-duaan dgn lelaki dan wanita krena yg ketiganya adalah syaithan kecuali bersama mahramnya"

  • Bersikap baik dgn tetangga. 

Sabda Rasulullah yg artinya : "Demi Allah yg jiwaku ditangannya tidaklah seorang itu disebut beriman sehingga ia senangkan tetangga apa yg dia senangi untuk dirinya" ~ HR. Bukhari-Muslim ~
Sebenarnya msh banyak lagi ciri-ciri wanita Shalihah jika di uraikan secara mndlm. Namun anggaplah di atas memadai sebagai pegangan dasar.Paling tdk keterangan di atas secara global dapat kita meng 'indentifikasi' kan wanita Shalihah dari yg lain.

Andainya ciri-ciri tersebut msh blm terdapat pada diri anda sebagai seorang muslimah secara keseluruhannya, tdk berarti kita ini tidak Shalihah,tetapi skala ke 'Shalihah' an kita itu masih kecil dan kita hrs menyempurnakan untuk mencapai tahap wanita Shalehah dan memiliki cinta Allah dan Rasul-Nya.Seterusnya merasakan ketenangan dan kedamaian jiwa di dunia yg fana dan syurga yg abadi Insya-Allah. . ..

SEMOGA BERMANFAAT YE.!








Saturday, January 28, 2012

cik aziey c0me back! hehehe . . =)

hello guys n gurlz..!
0pss lupa la nk bg salam.. Assalamualaikum semua..! harp2 sihat....
lama gak xbuka blog n msukan entries.! maklumla busy3..! em bkn busy body taw bz dengn tggungjwb sbgai pelajar.......!


semester 5 telahpun cik azie tmtkan...so skrg kt kpg duduk goyang kaki........! hehehe
setiap semester mcm2 phit mnis suka duka taw yg cik tggalkan....ishh3..! kenangan 2 beb..adk2 yg akn mnjejakan kaki ke UniBERSiti x lama ag....selamat menempuh alam U okeh.! bru korg taw hdp sbgai sowg studen..! 
meh nk cte ckit ttg sem 5 yg da melabuhkan tirainya stlh cik tmtkan paper terakhir pd 11/1/12... ishh3 cntik nya tarikhh..! alhamdulilah....lega da... tapi debor ttp ada tggu result kuar.......!


nak taw pe yg cik buat spnjg semester 5 ni..!! lets gooooo.............




ok! la pic kt atas ni...! kami bkn wt discussion sebaragan ni...kami tgh bermeeting!
ahakx..! jgn gelak2... as a studen kn..kt mana2 pon jd...yg ptg assgmen n project settle..!
sebenarnya, entri cik yg lpas2 ni da de da ltk pic2 mcm ni yg sebenarnya 
adalah utk kami mengadakan sebuah perkhemahan di Taiping Perak..!
hurrm nmpk ramai.. butz...!! ase mcm xckup kakitgn je taw..!
coz what! we all nk handle special educate students! 
w0w! awesome ! serius..! sgt2 teruja.. sbb kami dpt pglaman yg paling best.......!
so we keep our experience n knowledge..! law nk taw bce la entry lama2...


THE NEXT PICTURE & THING! HEHEHEHE


acececeeeeee waaahhhhhhhhhhh!!!!
hehee....kowg jgn gelak lebih2 ok...! ni responden cik taw.! ermmm cik pg sekolah area Taman Tasik,
coz nk kna settlekan en Assignment la..!
nmpk normal kan dia, tp er lupa nk knlkan nama dia..
nama dia Syafiq...huh! atlet 2... juara kayak kt Athens.... 
ni la jugk akn jd student ak 1 msa nnti...
hensem taw dia..! tp xbyk ckp.....10 soalan yg ak tnya dia akan jwb....ENTAH......LAAA...!
agak hangen je mula2.. tp kita xleh tunjuk, tp seronok sebenarnya lyn bdk2 ni..!
nk mara pon xkan jd mara.!
entahla xtaw npe.. cpt je sjuk aty dgn dowg walaupun dowg ni nkal..!
ape dowg ckp xpnh tpu taw..ikhlas dr hti yg suci..!
ni mgkin sbb slh 1 daya trikan ak untuk menceburkan dr dlam dunia PENDIDIKAN KHAS..!
isshh melalut ke cik ni..? erm maaf ler yee... mmg da gini caranya..
macm dpt micerofon xnk bg kt owg...berckp xhenti2.. 
hurmm tujuan cik pg cr student 0KU yg aktf skan ni sbb nk ciapkan slh 1
tgsan ptg..! so pergi la cr ke merata tmpt...hehe..akhirnya pihak sek Tman tsik bebesar aty time.!
time ksih kt pihk sek 2 yerkkk...! heehehe...


NEXT !!!!

0PPPPSSSS... SORRY..! ASE XDE PIC NK UPLOAD..!

sebenarnya nak kata xde pic 2 ade sbnrnya..! tp xpe la..sbb x ingt ltk mana kan..! so cik akan cte kan je la... ok! sejarah semester 5 !

pd 22hb Oktober hurmm dpt smbut bufday cik yg ke TEEEETTTT..!! hehe..rahsia la...!
so member2 planing..! erm mmg x sgkan dan terkejut sgt la mcm beruk!! thank 2 my belove friends..! sayang korg ketat2 laa mimie, fiq n nick..! dowg ni berssh pyh membuat kek rupanya..! ish3.. xsgka dan x dga..! syukur! mereka menyanyangi aku..cuma aku nak mohon mff je sbb ak ni kekdg nyanyuk ckit..! pelupa gred A taw..! hurrmmm mff la law ak ni lupa bufday korg yerrkk!! heheheehe....

then! next cte.... hurm bru2 ni cik ada pergi pentauliahan Pertahanan Awam.! 3 semester kami bertungkus lumus.. drp xknl da jd mcm adik bradik! heaven!! seronok dan akan merindui kalian..! hehehee.... bestnya kan..! sbb da ade 2 bidg pekerjaan ! hurmmm 2 be a teacher or JPA? hehe.. choose 1 ! xleh fikirkan ag.. tp lbh yakin dgn ckgu..! 

so pentauliah 2 pon wt time da dkt nk exam..! xde pe sgt la.. set up tmpt pon dak2 junior kiteowg wt..so, cik dtg mcm VVIP la..! hehehe..! so nk tmtkan kt cni la.. mngntok sudah.!! ok night u 0lss budbyee..!