Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, January 29, 2012

!~wanita solehah wanita bidadari~! (^_^)





bissmilahirahmannirahim!assalamualaikum sahabat sekalian...=) sihat? bergembira? bersedih?panjatkan kesyukuran dan lafazkan Alhamdulillah kepada pencipta kita !kerana segala-galanya adalah kehendak dari-Nya..


"Man jadda wa jada" (Barang siapa yg bersungguh-sungguh pasti akan mendapatkannya.)



siapa yang tak nk jd wanita solehah? selagi teguh iman di dada, islam itu bersinar di hati x ada sebab kenapa wanita itu xnak mendekatkan diri dengan Islam..! Allahuakbar....sucinya Islam... sesungguhnya wanita itu sangat-sangat besar darjatnya..! tetapi wanita yang bagaimana? ayuh rakan2 ku.. saya ingin kongsikan info ini..! sebelum itu saya ambil info dr seseorang hamba Allah.. =) jika ada sebarang komen, tinggalkan la di ruangan komen or shoutbox saya ok..! mari2 kita belajar sama2...!
  • Taat dan patuh kepada Allah yaitu melebihi kecintaan terhdp Allah dan Rasul-Nya serta berjihad melebihi keduniaan. 
  • Menutupi keseluruhan aurat dan tdk berhias berlebihan untuk mempamerkan kecantikan, melainkan dlm rangka ketaatan berdasarkan Al-Qur'an dan Al-Hadits jg pendapat para ulama, dan Hukum Islam yg menetapkan bahwa pakaian wanita muslimah haruslah memenuhi Syarat-Syarat berikut : 
** Pakaian itu menutupi keseluruhan aurat, kecuali apa yg tlah ditetapkan dlm Islam.
** Tidak terlalu tipis, sehingga tampak berbayang tubuh badan dari luar.
** Tidak terlalu ketat dan sempit.
** Warna pakaian itu suram dan gelap sehingga lelaki tdk bernafsu melihatnya.
** Tidak menyerupai pakaian lelaki atau wanita kafir.
** Pakaian itu bukan untuk bermegah-megah.
Demikianlah betapa tertibnya peraturan Islam tentang pemeliharaan aurat yg mana bila diabaikan akan mengundang berbagai fitnah pada diri wanita itu sendiri.

  • Tidak berhias dan bertingkah laku seperti wanita jahiliyah. 
  • Tidak keluar Sendirian (tanpa tujuan munasabah) dan tdk pula bersama lelaki mana pun kecuali ditemani mahramnya. 
Rasulullah pernah bersabda yg artinya :"Sesungguhnya tlh diizinkan Allah bagimu (wanita) keluar untuk suatu keperluan yg dibenarkan olah syara' " ~ HR. Bukhari ~

Selalu membantu sesama Islam dlm perkara kebenaran,kebajikan dan taqwa.
  • Berbuat baik kepada Ibu Bapak, 

Firman Allah Ta'ala yg artinya : "Dan Kami perintahkan(berbuat baik) kpd kedua Ibu Bapaknya,Ibunya tlh mengandungkannya dlm keadaan yg lemah dan bertambah-tambah dan menyusukannya dlm waktu 2 tahun,bersyukurlah kepada-Ku dan kedua Ibu Bapak kamu,hanya kepada-Ku lah tempat kembali" (QS. LuQman : 14 )

  • Sentiasa berinfaq baik dlm keadaan susah maupun dlm keadaan senang. 

Sabda baginda Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasalam yg artinya : "Wahai sekalian wanita,bersedakahlah kamu dan perbanyakkanlah mohon ampun krena Aku tahu kebanyakan daripada kamu adlh penghuni neraka" ~ HR. Muslim ~

  • Tidak berdua-duaan dgn lelaki asing. 

Sabda baginda Rasulullah Shallallahu 'Aliahi Wasalam yg artinya : "Jangan sesekali berdua-duaan dgn lelaki dan wanita krena yg ketiganya adalah syaithan kecuali bersama mahramnya"

  • Bersikap baik dgn tetangga. 

Sabda Rasulullah yg artinya : "Demi Allah yg jiwaku ditangannya tidaklah seorang itu disebut beriman sehingga ia senangkan tetangga apa yg dia senangi untuk dirinya" ~ HR. Bukhari-Muslim ~
Sebenarnya msh banyak lagi ciri-ciri wanita Shalihah jika di uraikan secara mndlm. Namun anggaplah di atas memadai sebagai pegangan dasar.Paling tdk keterangan di atas secara global dapat kita meng 'indentifikasi' kan wanita Shalihah dari yg lain.

Andainya ciri-ciri tersebut msh blm terdapat pada diri anda sebagai seorang muslimah secara keseluruhannya, tdk berarti kita ini tidak Shalihah,tetapi skala ke 'Shalihah' an kita itu masih kecil dan kita hrs menyempurnakan untuk mencapai tahap wanita Shalehah dan memiliki cinta Allah dan Rasul-Nya.Seterusnya merasakan ketenangan dan kedamaian jiwa di dunia yg fana dan syurga yg abadi Insya-Allah. . ..

SEMOGA BERMANFAAT YE.!








No comments:

Post a Comment