Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, May 7, 2011

mencoret tentang bidang kerjaya saya....

saya bersyukur kerana saya digolongkan dalam orang2 yang mempunyai dan memerlukan kesabaran yg tggi.... iaitu bidang pendidikan khas.....SIAPA PELAJAR PENDIDIKAN KHAS?? MENGAPA MEREKA DILAHIRKAN BEGITU??? APA KELEBIHAN YANG ADA KEPADA MEREKA/ OKU (ORANG KELAINAN UPAYA)   DAN APA SEBENARNYA PENDIDIKAN KHAS???




mereka ini haruskah dipulaukan??mereka ini perlukah dipandang rendah?? mereka ini tidak layakkah utk msuk ke dalam masyarakat??? dan keluarga mereka pula perlukah mereka merasa malu dan dipandang rendah kerana ada anak yang dilahirkan kelainan upaya ini???????

apakah sebenarnya pendidikan khas??

Pendidikan Khas ialah program yang dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai keperluan murid khas, termasuk penggunaan bahan khas, peralatan khas, teknik p & p mengikut tahap kebolehan & keupayaan pelajar yang bertujuan untuk perkembangan mental, kestabilan emosi dan integrasi sosial di dalam sesebuah kawasan 

kebiasaannya, pendiidikan khas, pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan bukan bertujuan untuk fokus kepada bidang akademik semata-mata, tetapi ia lebih kepada bidnag kemahiraan dan bidang yang boleh digunakan untuk masa hadapan yang membolehkan mereka berdikari dengan sendiri tanpa mengharapkan bantuan daripada orang lain. 

pendidikan khas juga Pengajaran yang bercorak individu direka untuk memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya. Pendidikan Khas yang menyediakan peluang-peluang pembelajaran yang tidak disediakan dalam kurikulum yang baku atabiasa atau perkhidmatan-perkhidmatan sekolah biasa 


program apakah yang disediakan utk mereka???
 di Malaysia..... kerajaan telah menyediakan program2 seperti:

  • Sekolah Khas
  • Progam pendidikan Khas Integrasi (pengasingan/inklusif)
  • Pemulihan Khas
  • Program Disleksia
  • Pendidikan Vokasional sekolah khas/integrasi(teknik/Vokasional)




No comments:

Post a Comment